Webben ökar intäkterna

Självklart ska det sägas: än sÃ¥ länge är det lÃ¥ngt kvar innan printannonseringen rent numerärt hotas av webbannonseringen. Men tendenserna är tydliga och med en konstant ökning pÃ¥ mellan 25 – 40 %, beroende pÃ¥ vilka siffror som används (den svenska medieutvecklingen är ju inom lÃ¥s och bom hos IRM men förra Ã¥rets siffror ger samma bild), kan det bara gÃ¥ Ã¥t ett hÃ¥ll: printannonseringen kommer snart vara omsprungen av webbannonseringen enligt alla upptänkliga statistiska prognosmodeller. De siffror över amerikanska medier som Jocke pÃ¥ Mindpark presenterar är inte chockerande utan endast ännu ett bevis pÃ¥ att medielandskapet förändras. Fort.

En intressant aspekt på det hela är om man räknar in reklam via mobila kanaler. Det är fortfarande i sin linda, och självklart kommer dess framgång bero på om det används på rätt sätt (icke-intrusivt) och får en overall-effekt som är positiv för varumärken som testar det. För om det lyckas innebär det ytterligare hot och naggande av printreklamens intäkter.

Det som är intressant i hela diskussionen är att så många verkar tro att det ändå inte kommer att hända. Att printannonseringen kommer att fortsätta vara en säker inkomstkälla för medierna.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!