Veckan som gick – vecka 12

Den här veckan brukar kallas Stilla veckan men särskilt stilla har det inte varit. Däremot var det en svart måndag.

Först läser vi att Mats Bergstrand inte tror att internet kan ta över nyhetsförmedlingen från print. Sen har han en del issues när det gäller den fria debatten också. Vi uppmärksammade det här.

Sedan får vi höra Jonas Bonnier säga att internet inte är ett massmedium.

Måndagskvällen avslutas med en debatt hos Publicistklubben som lämnar en del övrigt att önska. Josefine var där.

De två sistnämnda delarna analyserade vi här.

Men tydligen sades en del bra saker också.

Men Håkan Lindqvist som skrivit tisdagens ledare i Tidningen Journalisten verkar höra till den konservativa skara som inte ser nätets fördelar utan hellre skräms. Intressant också att ledaren fick plats på webben men inte repet i samma tidning som handlade om sociala medier på nätet.

Får mig osökt att tänka på hur olika det är, på kollegan som sa “Men det är ju klart att det är roligare att skriva för papper” och så den andre som sa om den här bloggen: “Ni skriver om sådant som Journalisten borde skriva om”. Och någonstans måste vi alla mötas, och skapa framtidens journalistik i en förändrad värld, som ändå inte skiljer sig så mycket mer än till utseendet. Det är mycket svårt att förneka att Martin Jönsson fattas Journalisten.

Värmlands Folkblad sparkade ut bröderna Schulman. Känns som en pseudonyhet, och man tänker att det är en bra idé att tidningar anlitar proffsbloggare, men anlita då någon som ni tror att ni kan hålla kvar och som kan bygga en relation med era läsare på sikt. Samtidigt förundras man över Peter Frankes avskedskrönika där han skriver att “ingen skugga ska falla på bröderna…”

Sofia hittade en mycket bra postning här om sociala nätverk sett i ett historiskt perspektiv. Något som fick henne att fundera och plocka fram ett användbart argument för journalister som inte förstått det här med interaktivitet på webben.

Marika Björklund har snappat upp en intressant diskussion mellan tonårsflickor, samtidigt som Kristofer Björkman funderar över flyttlassen mellan communitys, och också lutar åt tron på det mer lokala.

Google tjänar pengar. Som om det var något nytt.

Mickey J Barczyk har skrivit om Blondinbella i en intressant vinkel. Särskilt den här kommentaren manar till eftertanke;

“Kommer du ihåg tiden när vi skrev hur bloggar har tagit över gammelmedia? Hur gammelmedia börjar få mindre makt och bloggar mer?

Well, det är gammelmedia som skapar dessa modebloggar genom att skriva om dem. Andra bloggar har normalt sett lika många besökare som en modeblogg, tro mig, lämna knuff.se och bloggportalen som daglig dos av bloggosfären så får du se.

På bloggportalen ser du bara bloggar som har bloggportalens knapp, på knuff ser du bara bloggar som republicerar och citerar vad gammelmedia och andra skrivit (med vääääldigt få undantag).

Det är lätt hänt att man tror att bloggosfären är knuff och bloggportalen, men det är fel. Börja surfa.”

Och så kan vi än en gång konstatera att internet är ett hittills underskattat vapen i kampen för demokrati. Förr eller senare måste även regimen i Kina förstå att man inte kan manipulera folket längre. Tyvärr finns ju krafter som motarbetar den demokratiska utvecklingen. Där man minst vill att de ska finnas…

Daniel på Mindpark skriver intressant omden nya reklammarknaden och social mediers betydelse i marknadsföring.

Via Vassa Eggen hittas den här sidan som samlar en hel massa europeiska tidningar på nätet. Bra dels som nyhetsuppdaterare men även om man är intresserad av att kolla hur andra gör utan att behöva leta för länge.

Centerpartiet börjar köra Twingly. Heja!

Om nya sätt att kommunicera skriver Leif Kajrup på Reklam 2.0. Intressant att se att många verkar uppleva det som om andra har kommit mycket längre. “PR-braschen och Media branschen har fattat galoppen sedan länge känns det och om inte reklambyråerna hänger på så står de snart utan business.”

Kanske relaterat kan vara den här postningen om reklmainvesteringar.

Daniel på Mindpark skriver om rss och det digitala lapptäcket. Definitivt intressant frågeställning, och något för medieföretagen att fundera på.

Apropå rss så funkar det på SvD:s bloggar nu också.

Och Brit Stakston har skrivit intressant om bloggosfärens plats i medielandskapet och den offentliga debatten.

Joakim Jardenberg protesterar mot tidningsfria dagar. Och i det nya klimatet är det ju faktiskt helt vansinnigt, inte minst mot bakgrund av tidningen Dagen som förstått och låter läsarna välja att få papperstidningen endast till helgen då de har tid att bläddra, och läsa på nätet övriga dagar.

Leo Lagercrantz skriver fint om bloggosfären på självaste påskafton och jämför med gammelmedia på ett intressant sätt.

Och på söndagen når oss nyheten att Radiohead fortsätter använda nätet och sina lyssnare för att skapa ett nytt klimat i musikbranschen.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://www.prfekt.se mattias

    tack för den summeringen! The Economist-funktion för mig!

  • http://mj.barczyk.se/blog/ Mickey J Barczyk

    Jag är så jävla kass på att koda så jag har råkat paja direktlänkning till kommentarerna. Om du tycker det är viktigt att förmedla någon kommentar från min blogg så rekommenderar jag att citera den i inlägget som du skrivit.

  • http://www.reportagebloggen.se Johan Frisk

    Hej
    Reportaget i Journalisten om tidningarnas satsningar på användargenererat material finns att läsa här:
    http://reportagebloggen.se/nyss-publicerat/

    mvh/Johan Frisk (som skrev reportaget)