Nu är det nära…

Att Allehanda ABs nye vd heter Jimmie Näslund och är 29 år gammal är en fantastisk nyhet. Att han dessutom ser det som sin största uppgift att lyssna på läsarna och vara lyhörd, att inte alltid tro att han och tidningen vet bäst gör inte saken sämre.

Och han tar över ett redan idag vaket tidningsföretag, som lyckats ta några steg in i framtiden, i ett område som är det där befolkningen minskar mest, nämligen Ångermanland.

För mindre än två år sedan slogs tidningarna Örnsköldsviks allehanda och Tidningen Ångermanland ihop till ett gemensamt bolag. En redaktion, två titlar. En delvis smärtsam process, som ändå lyckats och verkar klara av att hålla ställningarna som pigg nyhetsjägare i ett ganska sömnigt område.

Genom projektet Nära som hade premiär hösten 2007 har tidningen släppt in läsarna, bÃ¥de pÃ¥ webben och i papperstidningen. Och det är kul att höra hur projektet lyckas kombinera bÃ¥de det som mÃ¥nga traditionella journalister mÃ¥nar om – nämligen riktigt lokal journalistik och kontakt med människor, och alla nya möjligheter som ges genom webben, att interagera och skapa en mötesplats för människorna som lever utspridda i Ã…ngermanlandsskogarna.

PÃ¥ Allehanda.se har de brutit ner landskapet i 12 postnummeromrÃ¥den med varsin egen sida liknande den som finns pÃ¥ Östersunds-Postens “Hjärta”.

Det som skiljer Nära från Hjärta är läsarskribenterna. Vem som helst kan registrera sig som skribent och sedan skicka in text och bild som publiceras på sidan och ofta även i papperstidningen. Hittills har 600 personer registrerat sig som skribeneter, och då är projektet ändå i sin linda. Planerna för framtiden är många och de som jobbar med projektet är entusiastiska.

Tankar finns pÃ¥ att skapa en form av community, där de registrerade användarna ska fÃ¥ en egen sida med möjlighet att presentera sig själv och blogga. “Lite facebook”.

Sedan finns en lÃ¥ng önskelista pÃ¥ teknisk utveckling som tydligen idag “gÃ¥r lite för lÃ¥ngsamt”. Ett intressant notering här är att nästan hela webbavdelningen pÃ¥ Allehanda bestÃ¥r av journalister.

Den ifrågasättande journalisten säger nu: Men hur går det med journalisterna, nu när tidningen får en massa gratismaterial?

Erik Ã…mell som är Näraredaktör för Tidningen Ã…ngermanlands täckningsomrÃ¥de ser inga sÃ¥dana risker. “Snarare är det sÃ¥ att vi nu fÃ¥r med massor av material som vi tidigare inte hunnit med eller haft plats för, och vi journalister behövs ju för att bearbeta materialet och ha kontakt med läsarna som skriver”. Som exempel pÃ¥ en bra grej nämner han nyheten att ett ungt par flyttat in till en liten by. En intervju med dem gjordes om vilka de är och vad de vill, och för alla i den byn är det jätteintressant. Erik säger att de fÃ¥r in mindre skvaller än han väntat sig och hoppas pÃ¥ mer.

Ändå är Nära än så länge relativt okänt för tidningsläsarna i Ångermanland, och just nu jobbas det en hel del med att sprida information. Redaktörerna reser runt i byarna och samlar nyheter och har möten med ortsbefolkningen. Planer finns också på att engagera lokala föreningar och hembygdsentusiaster, samt skolelever.

De lokala sidorna har lokala banners från lokala företag och evenemang och marknadsavdelningen spår vinst om en inte alltför avlägsen framtid genom särskilda webbanpassade annonserbjudanden anpassade till det hyperlokala.

Läsarna lockas till sajten genom bland annat tävlingar med uppmaningar att skicka in material. Och resultatet? Men se här! Scrolla ner en bit på sidan och förundras.

Jimmie Näslund kommer in i ett tidningsföretag med framtidstro och det finns all anledning att tro att han har en hel del att tillföra Allehanda Medias allt snabbare resa in i framtiden, som är nära.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , ,