Det är ibland nödvändigt med konfrontation

Under en tid har vi diskuterat om vi inom “sociala medie-sfären” ibland tar på oss ett oförtjänt underdog-perspektiv. Helt enkelt att vi för mycket gnäller över “gammelmedia” och därmed skapar en motsättning som inte finns. Tyvärr har ett antal exempel idag visat att det finns fog för att fortfarande konfrontera gamla analoga medieteorier som dväljs inom det som vi på den här bloggen kallar “old media”.

Sofia har tidigare idag skrivit om den mycket märkliga ståndpunkt som Mats Bergstrand på DN Debatt har runt opinionsbildning generellt och framför allt opinionsbildning på nätet. Jonas Bonnier uttalar sig i finsk-svenska HBL runt internets hot mot dagstidningarna och hans utgångspunkter är rätt men hans slutsatser är minst sagt märkliga:

Internet är inte ett massmedium – de svenska kvällstidningarna klarar av att tjäna pengar på det sättet bara för att de har så många läsare.

Problemet är att även om man utgår från Long Tail-teorin så blir det konstigt. Internet är ett massmedium, men tidningarna har helt enkelt missat själva grundbulten i vad som sker idag: att läsaren vill välja mycket mer själv – och gärna interagera med sitt media. Definitionen som Bonnier väljer är helt enkelt att se det kvantitativa som den enda framtida vägen att gå. Och där anser han fortfarande att printversionerna av tidningen är framtiden:

Dagstidningar och webben är två helt skilda medier, som konsumeras på olika sätt och som har skilda publiker. Det finns kanske 10-20 procent i mitten som konsumerar både nätet och dagstidningar

Och utan att ens beröra det faktum att allt ändå pekar på att det knappast blir färre som går över till nätet. Uttalandet är, förutom att vara rätt meningslöst, också ett bevis på den hegemoni av printtillskyndande som fortfarande verkar finnas inom såväl ledning som bland en stor del av journalisterna. För onekligen måste man vara blind eller statistisk oskuld för att inte inse att det inte dröjer länge innan marknadsföring via internet även går om print då den förstnämnda konstant ökar sin andel av reklamkakan och 2007 gick om TV-investeringarna. Exempelvis ser man hur Google på den amerikanska marknaden stjäl marknadsandelar för annonsering från mediehusen (tipstack till Jardenberg).

Just den printinriktningen har vi diskuterat förut och den blir än en gång klar när kvällens debatt på Pressklubben refereras av Josefine Granding Larsson och finns till viss del filmad (början är hackig men en bit in i filmen blir det bättre). Debatten är, förutom att vara oerhört snedvriden och hatisk mot sociala medier, också märklig då det hela bygger på att blunda för det faktum att ett stort antal marknadschefer förklarar att vid nästa nedgång så är det printreklamen som kommer att få stryka på foten (tyvärr har Dagens Media en usel sökfunktion så nämnda artikel är inte möjlig att hitta).

För oavsett om man väljer att tro att tryckta nyhetstidningar är viktigare än att föra ut nyheterna på nätet så är det helt enkelt så att marknadsföringen kommer att fortsätta att styra om tidningarna faktiskt kan satsa mest på sina tryckta editioner. Och när det kommer till interneteditionerna finns det inte ett val om man ska släppa igenom en folklig debatt: den händer ändå. Men kommer att ske på andra ställen om de traditionella medierna väljer att stänga sina läsare ute från sina sajter. Det är vad internet handlar om – det är ett mass-medium som är disruptivt. Hubben för att hämta information är inte idag primärt dagstidningen utan sökmotorn eller pingtjänsterna eftersom medierna många gånger väljer att stå utanför utvecklingen.

Den senaste tidens debatt är återigen det som jag tidigare skrivit om: ett försök från en analogt tänkande traditionell medievärld att förlöjliga, demonisera och blunda för att det nya medielandskapet redan är här. Och det finns inget som de kan göra åt det.

Så nej, konfrontationen är fortfarande nödvändig.

Jag håller med Josefine:

Allt det handlar om är ju faktiskt innehållet. Att få ut sitt innehåll till så många som möjligt. Skit i vilken kanal folket tar del av dig, bara de gör det!

Media is the message. Men på ett helt nytt sätt.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar