Medieleverantörerna måste bli mer taggade

Många tidningar har lagt till “Spara på…” och en mängd sociala nätverkssajter, exempelvis Facebook, del.icio.us och andra. Frågan är om tidningarna följer upp dessa?

Det som kan vara gammelmedias stora uppsida när det gäller att inkorporera såna saker är inte att det finns utan att använda det för att själva fördjupa kunskapen om vad som är intressant och varför. Precis som att vi bloggare vet (jo, vi har ju liksom Google Analytics etc. att kolla på) att tidningarna numera faktiskt kollar sina Twinglylänkar så borde analyserande av taggar ge en fördjupad insikt om vilka artiklar som är intressanta för läsaren, och i vilken kontext artiklarna hamnar.

Just när det gäller kontexten så är ju såna sociala bokmärkessajter som del.icio.us, digg och liknande mycket intressanta utifrån att man där använder användardefinierade taggar. För just taggarna – de som läsaren själv valt för att definiera innehållet i artikeln – säger mycket om vad som uppfattats, och vad som läsaren tycker om artikeln. Att som tidning faktiskt analysera olika “tagclouds”. På samma sätt borde tidningar kolla vilka ord som bloggaren valt att koppla till bloggar.se-tjänsten.

Varför inte ta hjälp av läsarna att skapa en högre potential att hitta artiklar genom att låta dem tagga artiklar direkt på tidningen eller v-castens sida? Det skulle innebära att läsaren blir än mer interaktiv med innehållet, och att mediet får hjälp att skapa en användardefinierad sökmotor som komplement till den vanliga.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!