Hjärta i Jämtland slår rekord

Efter det globala kommer nu det hyperlokala. Det är förresten redan här. Tidningsläsarna vill läsa mindre om Hollywood och mer om grannen.

Östersunds-Posten har legat i framkant, och startade i fjol projektet Hjärta. Därmed anställdes förutom de 12 lokalredaktörerna också åtta projektanställda webbredaktörer, med ansvar för bevakning av varsin kommun i Jämtland. Det kan se ut som här, på Ragundasajten.

Här ska det sägas att Östersund-Posten har en speciell situation med ett till ytan stort men glesbefolkat område. Av de åtta kommunerna är det endast Östersund som är en stad. En av kommunerna är Härjedalen, med Sveg som huvudort. Att jämtlänningarna är starka lokalpatrioter kan kanske också vara en bidragande orsak till framgångarna för de lokala satsningarna.

De åtta webbredaktörerna har ansvar för varsin sajt, samt hjälper de ordinarie lokalredaktörerna med material. Dessutom håller de kontakt med alla läsarbloggare. För närvarande har ÖP 82 läsarbloggar, men fler är på ingång.

Enligt Elin Olofsson, nyhetschef på ÖP, har många läsare hört av sig och uttryckt glädje över att de får läsa mer om sin egen by/bygd på nätet och många vill bidra med eget material. Exempel kan vara lokala evenemang där tidningen bedömer att det kostar för mycket att skicka en reporter och fotograf. När läsarna bidrar med material använder de i första hand telefonnumret nummer 72063, antingen via mobilen eller som mejl.

Elin bekräftar också att det hyperlokala lockar läsare till sajten, och därmed möjligheterna att öka intäkterna:

Målsättningen för projektet var att vi skulle öka från i snitt 95 000 besök i veckan till 130 000 besök i veckan, ett tufft mål tyckte vi när vi drog igång. Nu snittar vi på 160 000 besök i veckan och har en väldigt stark läsarutvecklingskurva på nätet.En annan som som ökat väldigt mycket i och med Hjärta är lusten att debattera/kommentera lokala ämnen. Har inga exakta siffror på det, men det är en markant ökning.

Östersunds-Posten har också förstått att integrera läsarmaterialet från nätet i pappersupplagan. Dels tar tidningen in läsargenererat material, både text och bild och ofta artikelkommentarer från de frågor som är heta lokalt. Papperstidningen presenterar också ”Veckans bloggare” med inlägg från bloggen.

En som det verkar alltigenom lyckad satsning, även om det för tillfället är oklart hur framtiden kommer att se ut då ÖP gör en omorganisation där Hjärta ska integreras i övriga redaktionen och de åtta projektanställda redaktörerna inte lär få vara kvar.

Men odelat positivt är det naturligtvis inte. Och inte helt oväntat är det journalisterna som ifrågasätter. Det är ju journalistens jobb att göra det. Ifrågasätta.

Internt har det diskuterats en hel del. Det som upplevs som positivt är, som jag uppfattar det, satsningen på lokaljournalistisk och snabb lokal nyhetsrapportering, samt att vi fått in nya medarbetare i och med projektet. Det motstånd projektet mött internt har framför allt handlat om att det är en satsning på nätet, om vi genom att satsa på nätet dödar papperstidningen, vad vi kan ”spara” som är unikt material till papperstidningen med mera. Men nu tror jag i alla fall att vi är vid en punkt där vi vet att vi måste satsa i både kanalerna och göra det vi är bäst på, det vill säga lokaljournalistik oavsett kanal.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!