Dagen i framkant, e-papper och annat

Tidningen Dagen lanserar idag en ny form av prenumeration. Den kallas ekosmart och innebär att prenumeranten får en papperstidning i brevlådan endast på fredagar. Tisdag till torsdag går tidningen att läsa på nätet, antingen direkt på sajten eller som pdf.

Vem tjänar då på detta? Miljön. Det sparar papper, tryck och distribution. Prenumeranten sparar några kronor eftersom det blir billigare att läsa på nätet än på papper.

Konceptet är inte helt nytt. Precis som tidigare kommer det dagliga nyhetsflödet på nätet att vara öppet för alla, medan reportage, familjesidor och krönikor kräver betalning/inloggning. Så har det varit länge på tidningen Dagen. Skillnaden nu är att abonnenten kan välja bort pappret.

Det påminner en del om Aftonbladets plustjänster.

Sundsvalls Tidning tog de första åren betalat för hela nätupplagan, men tvingades senare inse att det inte var den rätta modellen.

En viktig sak som skiljer Dagens ekosmart från andra liknande lösningar nu och i det förflutna är att också webbprenumeranterna kommer att räknas i TS-statistiken. Och här pratar vi något viktigt som fler tidningsägare borde fundera på kanske mer än oroa sig över sjunkande printupplagor, nämligen räckvidd.

Det ska bli intressant att se hur många som väljer att hoppa på Dagens nya erbjudande. Kan ju funka utifrån att Dagen de fakto är en nischad tidning med trogna prenumeranter.

Utvecklingen kring hur tidningarna på olika sätt försöker tjäna pengar på sin nätupplaga är spretig. Att styra om annonseringen från print till webb har visat sig vara en resa i uppförsbacke. Många är det som famlar efter rätt sätt att behålla prenumerantstocken och ta betalt även när den sviker printversionen. Samtidigt som papperstidningen i många fall är en ren förlustaffär, inte minst i glesbygd där kostnaden för att trycka och dela ut tidningen ofta överstiger priset på prenumerationen.

Många metoder har diskuterats, en del har prövats med varierande resultat.

En stor grej för TU har varit utvecklingen av E-papperet. Och är uppenbarligen fortfarande intressant. Men kom igen! Vem är den potentiella kunden för e-papperet? Tant Berta i skogen som inte har en dator? Vad är problemet med de tekniska innovationer som redan finns och fungerar i var mans ficka? Jag tänker på till exempel laptop och mobiltelefon.

Detta har diskuterats under dagen och på Jaiku tipsades om detta. Verkar helt klart vara en värdig utmanare av det knöliga pdf-formatet.

Fredrik Nyberg, Networkers.se, har också skrivit om ekosmart. Han uttrycker sig positivt men samtidigt kritisk till formen att ta betalt för somt material på nätet. Hmm. Tidigare har han presenterat en lista på förslag till hur papperstidningen kan bli mer attraktiv för läsarna. Den är onekligen intressant, och somligt av det handlar om det som mycket pekar mot – nämligen det hyperlokala. Som jag i och för sig tror funkar bättre på nätet, och hänger starkt ihop med interaktivitet och läsarmedverkan.

Vad tror du? E-papper eller mobiltelefon, papperstidning eller webb, är du beredd att betala för att läsa intressanta krönikor på nätet?

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://www.st.nu/blogg/tidningsliv Svenåke

    Mycket intressant!
    Särskilt med tanke på potentialen för e-papper.
    Jag har själv skissat på ett sånt förslag. E-papper måndag – torsdag och papperstidningen fredag – söndag.

    Varför är då e-papper intressant? Bara några av de viktigaste argumenten:
    1. En display som går att läsa även i starkt solljus.
    2. Mycket bättre upplösning än traditionella lcd displayer.
    3. Lika mobil som papperstidningen. Du kan ladda ner din tidning och sedan läsa den på fjället eller kinesiska muren eller var som helst där det inte finns något trådlöst nät.
    4. Större läsyta än i mobilen ger en bättre och effektivare läsning.

    En lösning som kan vara intressant är den från http://www.polymervision.com med en kombinerad mobiltelefon och en e-pappersdisplay på 5 tum.

    Se annars TU:s projektgrupps vision om hur e-papper kommer att se ut inom några år här:

    http://media-it.hh.se/ (Under Projects och artikeln längst ner på den sidan.

    Denna vision skapades för tre år sedan och är nu på väg att bli verklighet via flera stora elektronikföretag i Japan.

    Se även denna.

  • http://www.st.nu/blogg/tidningsliv Svenåke

    Bläddringsbara e-tidningar liknande den Dagen har finns ju på ett antal andra tidningar, som Gefle-Dagblad, Östersunds-Posten och Dalarnas Tidningar.
    Men då är de kopplade till det vanliga abonnemanget. Det vill säga om du betalar för papperstidningen får du tillgång till e-tidningen.
    Dagens grepp är ju helt nytt och det ska bli intressant att se vad det ger för effekt.

  • http://zackrisson.net Mikael Zackrisson

    Det vi på VA gör (som du länkade till) är ju framför allt en service till befintliga printprenumeranter. Vi har många äldre läsare som ofta bor utomlands men ändå vill läsa Veckans Affärer.
    Den lösning vi valt är Textalk, inte den snyggaste, men billig och framför allt väldigt snabbladdad.
    För oss som jobbar med nya medier på gamla medier finns ju hela tiden avvägningen hur man tar hand om de läsare som vill ha det som det alltid varit, samtidigt som man är framsynt och försöker webbifiera hela organisationen och läsandet.
    Tack för intressant blogg!

  • Janne

    Har ni sett Dagen har bildsatt hela sin förstasida med bara kvinnor? På nätet alltså
    dagen.se
    Lite kul

  • Pingback: Veckan som gick - vecka 12 | Same same but different

  • http://www.etui.se tjompa

    Säga vad man vill om Amazons försök till e-läsare och alla tidigare tankar kring e-papper men jag tror på tanken som fundament. Jag tror att mobiler och dylika bärbara terminaler har många år kvar innan de, om de ens kommer dit, har en möjlighet att bli den typen digitala nyhetssamordnare som många av oss önskar. När det kommer till laptops, hemdatorer, lätta klienter etc. etc. så känns det som att vi har en bra väg kvar även där (sett till den stora massa). Enkelheten finns inte där, det blir till ett för stort projekt att få fatt på det man önskar (om vi drar paralellen till papperstidningar).

    E-papper som ett fundamenta där utveckling kan leda till något liknande tror jag är en möjlig framtid. Åsikten är dock i kombination med att vi ser till att vårt intag av flödande nyheter ser helt annorlunda ut. Snabbt och letande, det tighta flödet, exploderar via webb, sociala digitala strukturer, bärbara terminaler etc. medan de bakåtlutande och mer djuplodande vill hitta en annan väg in. En väg som passar såväl den breda massan som ser det som ett halvtimmesprojekt att starta datorn till lilla mig som de facto alltid är uppkopplad. E-papper 2.0 mao.

    Spretig åsikt men det kanske blir bättre nästa gång.

  • Pingback: Nyfiken på Emanuel Karlsten | Same same but different

  • Pingback: delade | Nyfiken på Emanuel Karlsten