Dagen i framkant, e-papper och annat

Tidningen Dagen lanserar idag en ny form av prenumeration. Den kallas ekosmart och innebär att prenumeranten får en papperstidning i brevlådan endast på fredagar. Tisdag till torsdag går tidningen att läsa på nätet, antingen direkt på sajten eller som pdf.

Vem tjänar då på detta? Miljön. Det sparar papper, tryck och distribution. Prenumeranten sparar några kronor eftersom det blir billigare att läsa på nätet än på papper.

Konceptet är inte helt nytt. Precis som tidigare kommer det dagliga nyhetsflödet på nätet att vara öppet för alla, medan reportage, familjesidor och krönikor kräver betalning/inloggning. Så har det varit länge på tidningen Dagen. Skillnaden nu är att abonnenten kan välja bort pappret.

Det påminner en del om Aftonbladets plustjänster.

Sundsvalls Tidning tog de första åren betalat för hela nätupplagan, men tvingades senare inse att det inte var den rätta modellen.

En viktig sak som skiljer Dagens ekosmart från andra liknande lösningar nu och i det förflutna är att också webbprenumeranterna kommer att räknas i TS-statistiken. Och här pratar vi något viktigt som fler tidningsägare borde fundera på kanske mer än oroa sig över sjunkande printupplagor, nämligen räckvidd.

Det ska bli intressant att se hur många som väljer att hoppa på Dagens nya erbjudande. Kan ju funka utifrån att Dagen de fakto är en nischad tidning med trogna prenumeranter.

Utvecklingen kring hur tidningarna på olika sätt försöker tjäna pengar på sin nätupplaga är spretig. Att styra om annonseringen från print till webb har visat sig vara en resa i uppförsbacke. Många är det som famlar efter rätt sätt att behålla prenumerantstocken och ta betalt även när den sviker printversionen. Samtidigt som papperstidningen i många fall är en ren förlustaffär, inte minst i glesbygd där kostnaden för att trycka och dela ut tidningen ofta överstiger priset på prenumerationen.

Många metoder har diskuterats, en del har prövats med varierande resultat.

En stor grej för TU har varit utvecklingen av E-papperet. Och är uppenbarligen fortfarande intressant. Men kom igen! Vem är den potentiella kunden för e-papperet? Tant Berta i skogen som inte har en dator? Vad är problemet med de tekniska innovationer som redan finns och fungerar i var mans ficka? Jag tänker på till exempel laptop och mobiltelefon.

Detta har diskuterats under dagen och på Jaiku tipsades om detta. Verkar helt klart vara en värdig utmanare av det knöliga pdf-formatet.

Fredrik Nyberg, Networkers.se, har också skrivit om ekosmart. Han uttrycker sig positivt men samtidigt kritisk till formen att ta betalt för somt material på nätet. Hmm. Tidigare har han presenterat en lista på förslag till hur papperstidningen kan bli mer attraktiv för läsarna. Den är onekligen intressant, och somligt av det handlar om det som mycket pekar mot – nämligen det hyperlokala. Som jag i och för sig tror funkar bättre på nätet, och hänger starkt ihop med interaktivitet och läsarmedverkan.

Vad tror du? E-papper eller mobiltelefon, papperstidning eller webb, är du beredd att betala för att läsa intressanta krönikor på nätet?

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!