Anastelle skakar liv i Nöjesguiden

Nöjesguiden har mest känts som en rätt trött publikation. Själv minns jag den mest som den där gratistidningen som man tog med sig från storstan när man var tonåring.

Själva har de insett det och sett till att göra en rejäl relansering av hemsidan. Det är bloggar och det är interaktivt. För att driva det hela framåt och lansera det med mycket buzz har man låst in en reporter i en lägenhet under en vecka. Tanken är att hon ska använda endast tekniska hjälpmedel för att uppehålla sina sociala kontakter, och utföra olika uppdrag från övrig redaktion.

Till sin hjälp tar hon diverse gamla och nya sociala medier: framför allt väljer man att hårt satsa på Bambusers teknik.

Det hela kan tyckas som en kampanj men på något sätt när man tittar hur de tänkt jobba mer framåt så är det ett ändå ett nytt sätt att se publicering och journalistik. Med konstant interaktion med läsarna, omvärlden och den digitala communityn. Alla nyhetsdelar bygger på bloggformatet, och istället för att låta “Läs mer” ligga först så ligger “Lämna en kommentar” först vilket antingen är en miss men för min del snarare visar att man inser att antalet kommentarer skapar sug efter att läsa postningen/artikeln.

/Niclas Strandh

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!