Ett medialt Googletänkande någon?

När jag skrev en postning på Researcher om hur bloggar och böcker kan nyttja tänkandet från Web 2.0-tjänster och fr a då Googles tänkande hur man utvecklar en tjänst så funderade jag på hur medierna skulle kunna applicera det tänkandet.

Kort går mitt tänkande ut på att Google och många andra web 2.0 tjänster vänder på steken och erbjuder dels en produkt som är under utveckling vilket gör användaren till medskapare även om det bara handlar om en upplevelse av att allt alltid är i betastadiet. Och att man istället för att sälja produkten och slänga med lite gratis fringisar (om du köpt produkten) erbjuder en funktionellt limiterad gratisversion som är fullt användbar men där användaren kan köpa sig en mer exklusiv produkt med utökad funktionalitet och en addition på känslan av att vara en av företagets utvecklare och kompisar.

Det här tänkandet är också kopplat till min postning om varför journalisterna inte öppnar upp sina texter för sina läsare – att ge möjligheten att vara medskapare och låta texten utvecklas över tid.

Jag tror, till skillnad mot andra, att det är möjligt att göra som Aftonbladet gjort med sin Plus-tjänst; eller som många andra mer kvalitetsinriktade nyhetstidningar valt att göra. Att erbjuda extra exklusiva tjänster för betalande läsare – där det handlar om fördjupning och exklusivt material. Tyvärr väljer Aftonbladet ett mer kvantitativt och icke-exklusivt material vilket gör att hela idén om att känna sig “utvald” (trots att man själv betalar för det) går om intet.

Jag tror att vägen att gå är att erbjuda pro-tjänster som inte bygger på nyheterna utan på kunskap, möjligheten att få hjälp med saker (ex.vis bantning etc.) – helt enkelt att skapa tjänster där det också finns incitament till att vara delvis användargenererade. Eller att erbjuda hög kvalitet på fördjupningarna av nyheterna, och gärna göra dem mer sociala genom att använda wikifunktionalitet. Då skapar man ett Google även inom de traditionella medierna. Man gör visserligen en fullkomlig logisk saltmortal genom att ta betalt för att låta användarna göra jobbet. Och de kommer att göra det eftersom människan vill vara duktig och visa det.

/Niclas Strandh

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!