Ett bra exempel på hur tidningar och andra gammelmedia kan ta tillvara sina läsare och släppa in dem på arenan är Sydsvenskans Redesign.
“Därför provar vi nÃ¥got nytt: Att göra hela arbetet inför öppen ridÃ¥. Här ska vi berätta om alla tankar, bra och mindre bra, och bjuder in dig som läsare att arbeta tillsammans med oss.”
I like! I fallet redesign handlar det om hur den nya sajten ska byggas. Men metoden, att blogga och berätta vad man gör, och att lyssna mer än tala, kan användas på fler områden, är min absoluta övertygelse.
Jag önskar Sydsvenskan lycka till med projektet, och ser fram emot att få se resultatet.
Och sÃ¥ en uppmaning till er som läser bloggen – vi vill ha fler exempel pÃ¥ samarbete mellan gammelmedierna och deras användare, och exempel pÃ¥ motsatsen. Berätta vad som händer i medievärlden i Sverige, för utan tvekan händer det otroligt mycket spännande saker, och fort gÃ¥r det.
Läs även andra bloggares åsikter om sydsvenskan, gammelmedia, läsarpåverkan, redesign