Landslide

Ingenting är nytt. I många år har det rört på sig, under ytan.

Nu kommer jordskredet. Det rör sig med accelererande hastighet.

Reklamkartan skrivs om, och förra året satsades för första gången mer pengar på internetreklam än dito teve.

Tidningsupplagorna rasar.

Medieägarna sliter sitt hår för att hitta nya sätt att tjäna pengar.

Ingen vet hur konjunkturerna kommer att utveckla sig. Det vi vet är att internet håller på att förändra folks medievanor. I grunden. Och med det de traditionella mediehusens möjligheter att tjäna pengar.

Mediehistoria skrivs mitt framför ögonen på oss. På bloggar, på digitala sociala arenor, på Facebook, Twitter, del.icio.us, YouTube, MySpace, Dopplr, Bambuser

Och de allra flesta är med i historieskrivningen utan att veta om det.

Genom att säga upp tidningsprenumerationen, genom att börja blogga, genom att läsa tidningar och diskutera på nätet, genom att börja umgås med gamla bekanta på facebook. Så tar användaren makten över ordet. Och därmed makten över tanken.

Reklambranschen har börjat att fatta det. Den inser mer och mer att de sociala medierna är en utmärkt möjlighet att nå rätt målgrupp.

Men alldeles för många snörper på munnen och fortsätter hävda att de sociala medierna bara är trams och flams. I tidningarnas styrelserum diskuteras fortfarande hur pappersupplagan ska öka eller i vart fall bevaras, och bloggarna ses som paria, som på sin höjd släpps in i särskilt avsedda lekhagar och inte tas på tillräckligt stort allvar.

Allt som legat under ytan och bubblat vill upp nu. Komma ut. De sociala medierna har visat sig vara en kraft att räkna med. En kraft som måste tas på allvar. En kraft som i samspel med de traditionella medierna kan skapa ett dynamiskt medielandskap.

Människor har alltid varit rädda för förändring. Inget nytt under solen. Mediemogulerna sitter och darrar när de inser att den tredje makten håller på att tas ifrån dem. En del har förstått men inte riktigt hängt med. Andra väntar för att se vad som ska hända. Men det är inte tid att vänta: det är tid att vara med, att vara en del av utvecklingen. Utvecklingen tar inga steg – den tar känguruhopp. Den som inte deltar nu kommer få svårt att hänga med sen.

Varje ivrare av yttrandefrihet och tryckfrihet, varje vän av demokrati i praktiken och inte bara i teorin, borde välkomna det nya landskapet. De gamla medierna kommer att tvingas hitta vägar att möta och samarbeta med de nya medierna. Samarbete med läsaren. Ömsesidighet med användaren.

Om detta ska den här bloggen handla. Om möten och krockar mellan nytt och gammalt. Om förändring. Vi vill vara med när det händer, där det händer. Och vill att du är med. Ge oss exempel, berätta vad som händer, dela med dig av dina erfarenheter. Vi kommer att ge exempel på hur gammelmedia ställer sig i motvind istället för att följa medvinden. Vi ska visa bra exempel på hur jordskredet ska bemötas.

För det kan inte stoppas.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://guld.blogsome.com Ullah

    Be careful out there!

  • http://www. RK

    Jösses, så pretto man får vara…. “Vi vill vara med när det händer, där det händer. Och vill att du är med.”??? Är det inte meningen att ni skall kunna skriva sånt här så att det känns fräscht, autodidakt journalist & conceptualizer och allt? Känns som om det var skrivet -88. Minst en av er måste ha en tokreligiös bakgrund, det märks. Här sätter jag inte min fot igen. Men tack för tipset, vem det nu var.

  • http://deepedition.com Niclas

    RK. Tack för titten. Antar att du inte gillar Facebook, YouTube eller liknande heller…

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @RK – tokreligiös bakgrund? Snarare socialmediafrälsta. :)

  • Pingback: SSBD 3 år idag « Same Same But Different

  • Pingback: Jösses amalia, hitta på något modernare! >> Landslide « SSBD | © Mia Ankarvall

  • Pingback: Om detta ska den här bloggen handla Om… « Ankarvalls Arkiv